عفاف وحجاب در صحنه کربلا

پنجشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۷ ب.ظ

توسط : BEGAM10
کرامت انسانى زن، در سایه عفاف او تأمین مى‏شود. حجاب نیز یکى از احکام دینى است که براى حفظ عّفت و پاکدامنى زن و نیز حفظ جامعه از آلودگى هاى اخلاقى تشریع شده است. نهضت عاشورا براى احیاى ارزش هاى دینى بود. در سایه آن حجاب و عفاف زن مسلمان نیز جایگاه خود را یافت و امام حسین علیه السلام و زینب کبرى‏ و دودمان رسالت، چه با سخنانشان، چه با نحوه عمل خویش، یادآور این گوهر ناب گشتند. براى زنان، زینب کبرى‏ و خاندان امام حسین علیه السلام الگوى حجاب و عفاف است.
اینان در عین مشارکت در حماسه عظیم و اداى رسالت حسّاس و خطیر اجتماعى، متانت و عفاف را هم مراعات کردند و اسوه همگان شدند.
1- سفارشات امام حسین علیه السلام 
حسین بن على علیه السلام به خواهران خویش و به دخترش، فاطمه، توصیه فرمود که اگر من کشته شوم، گریبان چاک نزنید، صورت مخراشید و سخنان ناروا و نکوهیده مگویید. «موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 406.» 
اینگونه حالات، در شأن خاندان قهرمان آن حضرت نبود، بخصوص که چشم دشمن ناظر صحنه‏ها و رفتار آنان بود.
در آخرین لحظات، وقتى آن حضرت صداى، گریه بلند دخترانش را شنید برادرش عباس و پسرش علىّ اکبر را فرستاد که آنان را به صبورى و مراعات آرامش دعوت کنند. « وقعة الطف، ص 206.»
به نقل سید بن طاووس، شب عاشورا امام حسین علیه السلام درگفت گو با خانواده اش آنان را به حجاب و عفاف و خویشتن دارى توصیه کرد. «5» روزعاشورا وقتى زینب کبرى، بى‏طاقت و صبر شد و به صورت خود زد، امام به او فرمود: آرام باش، زبان شماتت این گروه را نسبت به ما دراز مکن. «1» در حادثه حمله دشمن به خیمه‏ها و غارت آنچه آنجا بود، زنى از بنى بکر بن وائل از بانوان حرم دفاع کرد و خطاب کرد که: اى آل بکر بن وائل! آیا دختران پیامبر را غارت مى‏کنند و جامه‏هایشان را مى‏برند و شما مى‏نگرید؟ « ارشاد، شیخ مفید، ج 2، ص 113.»
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۲
نادر حقانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی