پاسدار عفت و پاکى منم
با حیا در چادر خاکى منم
من حیا را مرزدارى کردهام
بانوان را جمله یارى کردهام
زینب; بانوى حیا و عفت، مرزبان پاکى و پاکدامنى، دختر على علیه السلام
وزهرا علیها السلام; در روز پنجم جمادى الاولى، سال پنجم یا ششم هجرت
درمدینه منوره، خواستگاه حیا و پاکى، دیده به جهان گشود .
زینب علیها السلام بانوى حیا، پاسدار عفت و پاکدامنى
پاسدار عفت و پاکى منم
با حیا در چادر خاکى منم
من حیا را مرزدارى کردهام
بانوان را جمله یارى کردهام
زینب;بانوى
حیا و عفت، مرزبان پاکى و پاکدامنى، دختر على علیه السلام و زهراعلیها
السلام; در روز پنجم جمادى الاولى، سال پنجم یا ششم هجرت در مدینهمنوره،
خواستگاه حیا و پاکى، دیده به جهان گشود .
هرچند مادربزرگوارش را در
پنجسالگى از دست داد، ولى رهتوشههایى گرانبها از حیا وپاکى در همین مدت
کوتاه از مکتب مادر فرا گرفت . در دوران زندگىبابرکتخویش، مشکلات و رنجهاى
فراوانى متحمل شد و بىشک مهمترین وتلخترین آن، واقعه کربلا و داستان
اسارت بود . در تمام این سختیها وحوادث تلخ، در کنار صبورى و بردبارى; درس
حیا و عفت را به همه آموخت (1) .
او را; امکلثوم کبرى، صدیقه صغرى،
محدثه، عالمه و فهیمه مىنامیدند .او زنى عابده، زاهده، عارفه، خطیبه و
عفیفه بود . نسب نبوى، تربیت علوى وفاطمى، همراه با لطف خداوندى، از او
فردى با خصوصیات و صفات برجسته ساختهبود، طورى که او را «عقیله بنى هاشم»
مىخواندند .
مراسم نامگذارى
معمولامرسوم است که
پدر و مادر، نام فرزند را انتخاب مىکنند، ولى در ولادت حضرتزینب علیها
السلام، والدین او این کار را به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله، جد
بزرگوار آن بانو واگذار نمودند; پیامبر صلى الله علیه و آله درسفر بود، بعد
از بازگشت از سفر، به محض شنیدن خبر تولد، مشتاقانه به خانهعلى علیه
السلام رفت . نوزاد را در بغل گرفت و بوسید، بعد از مدتى جبرائیلبر پیامبر
نازل گردید و نام زینب (زین + اب) را که به معناى «زینت پدر»است، براى این
دختر انتخاب نمود (2) .
آن بانوى بزرگ، سرانجام درپانزدهم رجب سال 62
هجرت، با کولهبارى از اندوه، محنت و رنج و با یادگارگذاشتن درسهاى زیادى
از صبورى، حیا، عفت و پاکى، دار فانى را وداع گفت .
دراین مقام برآنیم
تا گوشههایى از حیا، عفت و پاکدامنى زینب را به تصویرکشیم و رهتوشه
گرانبهایى براى بانوانى که مىخواهند زینب گونه زندگى کنندو به افتخار و
سربلندى ابدى برسند مهیا سازیم .
ضرورت بحثحیا
امروزهدر
سرتاسر جهان، مخصوصا کشورهاى اسلامى و على الخصوص جامعه تشیع،
تلاشاستعمارگران و مهاجمان فرهنگى بر آن است که حیا و عفتبانوان را
نشانهروند و جامعه را از این راه به بىبند و بارى و بىدینى سوق دهند و
درنتیجه به مطامع شیطانى خود برسند; چرا که آنها به خوبى دریافتهاند
اگردین و مذهب تشیع را بخواهند نابود کنند، باید حیا، عفت و پاکدامنى را
ازبین ببرند .