۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است



پاسدار عفت و پاکى منم
با حیا در چادر خاکى منم
من حیا را مرزدارى کرده‏ام
بانوان را جمله یارى کرده‏ام
زینب; بانوى حیا و عفت، مرزبان پاکى و پاکدامنى، دختر على علیه السلام وزهرا علیها السلام; در روز پنجم جمادى الاولى، سال پنجم یا ششم هجرت درمدینه منوره، خواستگاه حیا و پاکى، دیده به جهان گشود .

زینب علیها السلام بانوى حیا، پاسدار عفت و پاکدامنى

پاسدار عفت و پاکى منم
با حیا در چادر خاکى منم
من حیا را مرزدارى کرده‏ام
بانوان را جمله یارى کرده‏ام
زینب;بانوى حیا و عفت، مرزبان پاکى و پاکدامنى، دختر على علیه السلام و زهراعلیها السلام; در روز پنجم جمادى الاولى، سال پنجم یا ششم هجرت در مدینهمنوره، خواستگاه حیا و پاکى، دیده به جهان گشود .
هرچند مادربزرگوارش را در پنج‏سالگى از دست داد، ولى رهتوشه‏هایى گرانبها از حیا وپاکى در همین مدت کوتاه از مکتب مادر فرا گرفت . در دوران زندگىبابرکت‏خویش، مشکلات و رنجهاى فراوانى متحمل شد و بى‏شک مهمترین وتلخ‏ترین آن، واقعه کربلا و داستان اسارت بود . در تمام این سختیها وحوادث تلخ، در کنار صبورى و بردبارى; درس حیا و عفت را به همه آموخت (1) .
او را; ام‏کلثوم کبرى، صدیقه صغرى، محدثه، عالمه و فهیمه مى‏نامیدند .او زنى عابده، زاهده، عارفه، خطیبه و عفیفه بود . نسب نبوى، تربیت علوى وفاطمى، همراه با لطف خداوندى، از او فردى با خصوصیات و صفات برجسته ساختهبود، طورى که او را «عقیله بنى هاشم‏» مى‏خواندند .
مراسم نام‏گذارى
معمولامرسوم است که پدر و مادر، نام فرزند را انتخاب مى‏کنند، ولى در ولادت حضرتزینب علیها السلام، والدین او این کار را به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله، جد بزرگوار آن بانو واگذار نمودند; پیامبر صلى الله علیه و آله درسفر بود، بعد از بازگشت از سفر، به محض شنیدن خبر تولد، مشتاقانه به خانهعلى علیه السلام رفت . نوزاد را در بغل گرفت و بوسید، بعد از مدتى جبرائیلبر پیامبر نازل گردید و نام زینب (زین + اب) را که به معناى «زینت پدر»است، براى این دختر انتخاب نمود (2) .
آن بانوى بزرگ، سرانجام درپانزدهم رجب سال 62 هجرت، با کوله‏بارى از اندوه، محنت و رنج و با یادگارگذاشتن درسهاى زیادى از صبورى، حیا، عفت و پاکى، دار فانى را وداع گفت .
دراین مقام برآنیم تا گوشه‏هایى از حیا، عفت و پاکدامنى زینب را به تصویرکشیم و رهتوشه گرانبهایى براى بانوانى که مى‏خواهند زینب گونه زندگى کنندو به افتخار و سربلندى ابدى برسند مهیا سازیم .
ضرورت بحث‏حیا
امروزهدر سرتاسر جهان، مخصوصا کشورهاى اسلامى و على الخصوص جامعه تشیع، تلاشاستعمارگران و مهاجمان فرهنگى بر آن است که حیا و عفت‏بانوان را نشانهروند و جامعه را از این راه به بى‏بند و بارى و بى‏دینى سوق دهند و درنتیجه به مطامع شیطانى خود برسند; چرا که آنها به خوبى دریافته‏اند اگردین و مذهب تشیع را بخواهند نابود کنند، باید حیا، عفت و پاکدامنى را ازبین ببرند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۲۰:۳۸
نادر حقانی

توسط : BEGAM10
کرامت انسانى زن، در سایه عفاف او تأمین مى‏شود. حجاب نیز یکى از احکام دینى است که براى حفظ عّفت و پاکدامنى زن و نیز حفظ جامعه از آلودگى هاى اخلاقى تشریع شده است. نهضت عاشورا براى احیاى ارزش هاى دینى بود. در سایه آن حجاب و عفاف زن مسلمان نیز جایگاه خود را یافت و امام حسین علیه السلام و زینب کبرى‏ و دودمان رسالت، چه با سخنانشان، چه با نحوه عمل خویش، یادآور این گوهر ناب گشتند. براى زنان، زینب کبرى‏ و خاندان امام حسین علیه السلام الگوى حجاب و عفاف است.
اینان در عین مشارکت در حماسه عظیم و اداى رسالت حسّاس و خطیر اجتماعى، متانت و عفاف را هم مراعات کردند و اسوه همگان شدند.
1- سفارشات امام حسین علیه السلام 
حسین بن على علیه السلام به خواهران خویش و به دخترش، فاطمه، توصیه فرمود که اگر من کشته شوم، گریبان چاک نزنید، صورت مخراشید و سخنان ناروا و نکوهیده مگویید. «موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 406.» 
اینگونه حالات، در شأن خاندان قهرمان آن حضرت نبود، بخصوص که چشم دشمن ناظر صحنه‏ها و رفتار آنان بود.
در آخرین لحظات، وقتى آن حضرت صداى، گریه بلند دخترانش را شنید برادرش عباس و پسرش علىّ اکبر را فرستاد که آنان را به صبورى و مراعات آرامش دعوت کنند. « وقعة الطف، ص 206.»
به نقل سید بن طاووس، شب عاشورا امام حسین علیه السلام درگفت گو با خانواده اش آنان را به حجاب و عفاف و خویشتن دارى توصیه کرد. «5» روزعاشورا وقتى زینب کبرى، بى‏طاقت و صبر شد و به صورت خود زد، امام به او فرمود: آرام باش، زبان شماتت این گروه را نسبت به ما دراز مکن. «1» در حادثه حمله دشمن به خیمه‏ها و غارت آنچه آنجا بود، زنى از بنى بکر بن وائل از بانوان حرم دفاع کرد و خطاب کرد که: اى آل بکر بن وائل! آیا دختران پیامبر را غارت مى‏کنند و جامه‏هایشان را مى‏برند و شما مى‏نگرید؟ « ارشاد، شیخ مفید، ج 2، ص 113.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۲۰:۳۷
نادر حقانی

شبکه اجتماعی تبیان
ارسال به وبلاگ تبیان
تبیان
عظمت حضرت زینب (ع)
سخنرانی استاد فاطمی نیا با موضوع « بحث درعظمت حضرت زینب کبری(ع) » (03:54)
1387/10/23
483 KB
200
0 0
107
آدرس کد مرتبط
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۲۰:۳۵
نادر حقانی


میلاد حضرت زینب کبری سلام الله

نوشتن درباره رسالت‏حضرت زینب کارى بس مشکل و طاقت فرساست، اما بر حسب ضرورت، اشاره‏اى کوتاه و مختصر به آن مى‏کنیم. چون زینب تربیت‏شده خاندان وحى و امامت ‏بود و به حقیقت دین آشنایى کامل داشت، وقتى دین را در دست عده‏اى ستمگر دید و مردم زمانه را از ظلم و جور حکام خود غافل یافت‏ به صرافت دریافت اگر مردم را به گونه‏اى از بدعتها و ظلم و ستمها و ناحق بودن حاکمان زمانه آگاه نسازند از دین چیزى جز ظاهر آن باقى نمى‏ماند، از این رو با امام حسین علیه‌السلام همراه شد به امید آن که نادرستیها و ناشایستگیها را از دین بزدایند. البته تا زمانى که امام حسین علیه‌السلام در قید حیات بودند ایشان در همه امور از امام علیه‌السلام اطاعت مى‏کرد، اما وقتى متوجه شد از مردان بنى‏هاشم کسى جز امام زین العابدین علیه‌السلام باقى نمانده و او هم چنان رنجور است که تا مدتها توان ندارد به وظایف امامت‏ خویش قیام کند تصمیم گرفت در کنار امام سجاد علیه‌السلام به رسالتى که براى خویش احساس مى‏کرد عمل نماید. زینب علیهاالسلام موارد زیر را از وظایف اصلى رسالت ‏خویش مى‏دانست:

 

1. سعى داشت در هر فرصتى با خطبه و سخنرانى عمال و حکومتیان را رسوا سازد و مردم را از جنایتى که آنان مرتکب شده بودند آگاه نماید، تا با مفتضح ساختن دستگاه حکومتى خون عزیزانش هدر نرود و انقلاب کربلا بى‏ثمر نماند، انقلابى که ثمره‏اش معیارى براى تمیز حق از ناحق بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۲۰:۳۲
نادر حقانی